יום שלישי, 14 באפריל 2009

תקציר

תלמידים: טל גופר, דנה גינזבורג, אלונה חדד, עדי פכט, נופר קינן
מורה מנחה: פנינה חכמון
חט"ב גוונים, רה"ע
מנהלת: שפרה סטרוסקי



השפעת מודעות האוכלוסייה על מעשיה בנושא הזיהום שיוצר החשמל באוויר

חשמל אשר מיוצר במדינה ישראל מיוצר בשיטות אשר גורמות לזיהום רב. הוא נוצר ע"י שריפת דלק מאובנים כמו פחם, תוצרי נפט וגז. שריפת החומרים הללו היא הגורם המרכזי לעליה בריכוז הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה, להגברת זיהום האוויר, לשינוי אקלים ולהתחממות העולמית. הפחם הוא סוג הדלק אשר יוצר הכי הרבה CO2, וכן תורם לעליית ריכוז הכספית באוקיינוסים. אנו מאמינות כי חלק ניכר מהאוכלוסייה (לפי מה ששמענו וראינו בסביבתנו ואצל מכרינו) לא כל כך מודע לזיהום הסביבתי הגדול שייצור החשמל במדינה גורם לו ולהשפעתו על חיי כולנו. כתוצאה מחוסר מודעות זה השימוש שלהם בחשמל גדול ויוצר נזק עצום (אולי גם בלתי הפיך). לכן נבחר נושא העבודה, השפעת מודעות האוכלוסייה על מעשיה בנושא זיהום החשמל את הסביבה- מתוך רצון אמיתי לחקור את הדברים ולהבינם בצורה טובה יותר מהצורה שבה אנו מבינות אותם כיום. אנו מעוניינות לבדוק עד כמה המצב באמת חמור, והאם המודעות לזיהום שיוצר החשמל היא הדבר המגביר או לחילופין מצמצם את צריכת החשמל אצל בני האדם. כיוון שיש דרכים שונות לשימוש נכון יותר וחסכני יותר בחשמל- אולי הגברת המודעות היא הדרך להגביר את הדרך הנכונה לשימוש, ולשפר את עתידנו ועתיד ילדנו. בעקבות זאת, שאלת החקר שנבחרה היא:
מה ההשפעה של מודעות האוכלוסייה לזיהום שיוצר החשמל באוויר על הצריכה הפרטית שלה?


על פי הערכתנו, אנשים אשר מודעים לנזקים לסביבה שהחשמל גורם יצרכו פחות חשמל מאלה שהמודעות שלהם בנושא קטנה יותר.
תיאור התהליך: ראשית,חשבנו על נושא שקרוב לליבנו. אחרי שבחרנו את הנושא חיפשנו עליו חומר רקע במקורות מידע שונים. לאחר שריכזנו וסיכמנו את כל חומר הרקע חיברנו סקר בן 10 שאלות, והעברנו אותו בקרב 30 איש, גברים ונשים בין הגילאים 35-50. הסקר היה מחולק לשני נושאים עיקריים שאליהם התבקשו להתייחס הנשאלים- המודעות לזיהום שיוצר החשמל וצריכת החשמל הפרטית שלהם.
לאחר שכל 30 השאלונים הוחזרו אלינו מלאים, חישבנו את הנקודות לכל חלק בשאלון (שאלות 1-5 ושאלות 6-10) לפי ניקוד מסוים. (תשובה א'-40 נק', ב-30 נק', ג- 20 נק' וד'-10 נק'.)
לאחר חישוב הנקודות בכל שאלון השוונו (כל שאלון בפני עצמו) בין שני החלקים- החלק הראשון של המודעות מול החלק השני של הצריכה.


ממצאים:רוב הנשאלים מודעים לזיהום שיוצר החשמל, ורובם הגדול אכן משתדלים לחסוך בחשמל, או להפוך את השימוש לנכון יותר. כמו כן, ניתן לראות כי חלק גדול מן הנשאלים שהמודעות שלהם בנושא גבוהה- הצריכה שלהם באמת נמוכה יחסית לאלה שהמודעות שלהם בנושא קטנה יותר.רוב הנשאלים חוסכים בעיקר ע"י כיבוי האור בעת יציאה מהחדר וכיבוי הדוד החשמלי. כמו כן, רובם לא מודעים לצריכה הגדולה של המחשב בעת שהוא דולק זמן ממושך, או לצריכת החשמל של המקרר הפרטי שלהם.


מסקנות: רוב האנשים מודעים לזיהום שיוצר החשמל ובעקבות זאת השימוש שלהם נעשה בצורה חסכנית יותר. ניתן לראות כי אצל רוב הנשאלים אשר המודעות שלהם בנושא הזיהום גבוהה הצריכה נמוכה יותר מאשר אצל הנשאלים אשר המודעות שלהם בנושא קטנה יותר (אצל אלו שהמודעות בנושא קטנה יותר- הצריכה גדולה יותר). כמובן שישנם יוצאים מן הכלל- ישנם נשאלים אשר המודעות שלהם גבוהה, אך גם השימוש שלהם גדול- כנראה שהמודעות לא משמשת אצלם סיבה.
*בקובץ הורד הנושא ממורכז, והשורות למעלה בכתב בולט. לא ניתן להראות זאת בבלוג.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה